[Menu]  [dDH]

Niet-Winkeldag 1997:
Internationale Niet-Winkeldag 1997
Verslag


Verslag van de akties tijdens de Niet-Winkeldag (29 november 1997)
Samenstelling: Marta Resink en Dick Verheul
(Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling)
Meer weten: 073-5941622 of 030-2730100
koopniets.nl

Inhoud

  1. Niet-Winkeldag 1997: Publiek reageert overal positief
  2. Verslagen van akties in Nederland
    Amsterdam, Arnhem, Capelle aan de IJssel, Eindhoven, Gouda, Groningen, Hilversum, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Utrecht en Wageningen
  3. Een impressie van de akties in andere landen
  4. Waarom een Niet-Winkeldag?



[menu]1. NIET-WINKELDAG 1997: PUBLIEK REAGEERT OVERAL POSITIEF

Het publiek heeft zaterdag vrijwel zonder uitzondering positief gereageerd op de akties rond de Internationale Niet-Winkeldag op veel plaatsen in Nederland. Opvallend is dat de 'konsuminderdag', die dit jaar voor de derde keer in Nederland plaatsvond, al ruime bekendheid heeft verworven. Veel mensen blijken zich te ergeren aan de 'koopzondagen'.

De Internationale Niet-Winkeldag 1997 was nog groter dan vorig jaar. In Nederland waren er akties in minstens dertien plaatsen (vorig jaar tien). Aan de akties namen aktivisten van diverse pluimage deel:
leden van milieu- en ontwikkelings-organisaties, jongeren, politieke partijen, wereldwinkels, kringloopwinkels en zelfs enkele middenstanders. Eindhoven viert Niet-Winkeldag op zondag 30 november, omdat het daar dan koopzondag is.

Ook internationaal heeft Buy Nothing Day zich fors uitgebreid. Dit jaar waren er aktiviteiten in veertien landen (vorig jaar zeven).
Naast Australie, Canada, Groot-Brittannie, Nieuw-Zeeland, de Verenigde Staten en Zweden, waar de dag al langer wordt gevierd, waren er in 1997 ook akties in Belgie, Duitsland, Frankrijk, Noord-Ierland, Noorwegen, Polen en Slovenie. Het internationale overzicht hieronder geeft een impressie.

De Niet-Winkeldag is een internationale dag met een sterk symbolisch karakter. In een toenemend aantal 'rijke' landen wordt op allerlei verschillende manieren op vrolijke en ludieke wijze aandacht gevraagd voor de gevolgen van de konsumptie-maatschappij. De Niet-Winkeldag heeft zijn oorsprong in Canada, waar de dag in 1992 begon als een strikt persoonlijke aktie van Ted Dave. Het idee sprak erg veel mensen aan. Sindsdien is Buy Nothing Day een jaarlijks terugkerend evenement.
Volgend jaar valt Buy Nothing Day op zaterdag 28 november.

Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, introduceerde de Niet- Winkeldag in 1995 in Nederland.

Onderstaand een verslag van de aktiviteiten in Nederland, gebaseerd op verslagen van deelnemers aan de akties.

[menu]2. VERSLAGEN VAN AKTIES IN NEDERLAND

AMSTERDAM - Een tiental aktivisten van Jongeren Milieu Aktief, herkenbaar aan groene vlinderdasjes, was met een grote ballon te vinden op de Dam. Het groene lint aan de ballon werd in kleine stukjes geknipt en elke voorbijganger die zich wilde onderscheiden als 'bewuste konsument' kreeg een strikje op zijn of haar jas gespeld. Er was genoeg lint voor 150 mensen.
Protestzanger Jos Linnebank speelde intussen 'konsuminder'- liedjes. Een groepje 'schaapachtige' konsumenten, besmet door het 'steeds-meer'-virus, (aktivisten van European Youth Forest Action met schapemaskers op) trok door de Kalverstraat. De aktievoerders kregen vrijwel alleen maar positieve reakties. RTL5 en AT5 kwamen filmen, een lokaal radiostation maakte een reportage. (Daniel en Elena Simons, 020-6700803). Internationale boekwinkel Het Fort van Sjakoo was de hele dag dicht.

ARNHEM - Een tiental aktivisten van verschillende leeftijden was de hele dag in de Arnhemse binnenstad aanwezig. De dag begon met een optreden van het Binnenstadkoor. Daarna werden er folders uitgedeeld, er waren toespraken vanaf een zeepkist. Met overvolle winkelwagentjes vol afval en borden met teksten als 'Konsumeren doet de aarde verteren; konsuminderen kan dat verhinderen' werd de aandacht van het winkelend publiek getrokken. Met sukses! De reakties waren overwegend positief. Zelfs een middenstander, die angstig informeerde hoelang de aktie voor zijn winkeldeur zou duren, wenste de aktievoerders - na een korte uitleg - sukses. Leden van Milieudefensie deelden 'nee/ja' stickers uit. Een stadswandeling langs natuur in de binnenstad, met speciale aandacht voor vleermuizen, maakte de dag kompleet. Er waren journalisten van de Arnhemse Courant en De Gelderlander. Jongeren Milieu Aktief maakte een video-impressie, die is aangeboden aan Omroep Gelderland. Volgend jaar komt er zeker weer een aktie, waaraan dan ook GroenLinks wil deelnemen. (Alexandra Hendrikx: 026-4437846)

CAPELLE AAN DE IJSSEL - Vier aktievoerders van Milieudefensie waren te vinden in het winkelcentrum. Twee voerden een sketch op, terwijl twee anderen het winkelend publiek aanspraken. De voorbijgangers kregen een pakje 'geluk' met daarin zaadjes van de oostindische kers en een briefje met uitleg over het doel van de dag. Degenen die niet meteen doorliepen (te druk met winkelen), reageerden over het algemeen positief. Een enkeling wilde zelfs geld geven voor het 'gelukspakje', maar dat kon uiteraard niet: geluk is niet te koop. Veel mensen hadden al van de aktie gehoord, omdat er plaatselijk voorpubliciteit was geweest. Ook tijdens de aktie waren er verslaggevers van lokale kranten en van het Rotterdams Dagblad. (Inge Noordijk, 010-4504146).

EINDHOVEN - In afwijking van de rest van Nederland, wordt Niet-Winkeldag in Eindhoven op (koop-)zondag 30 november gehouden. Van 12:00-14:30 wordt op de Piazza, in het centrum van de stad, een zithoek ingericht waar het winkelend publiek even kan bijkomen van hun koopwoede. Er worden doosjes met geluk en pamfletten uitgedeeld en een waarzegster werpt op verzoek een blik in de toekomst. Het evenement wordt georganiseerd door GroenLinks. (Hanneke Genefaas, 040-2115112 of 040-2515510).

GOUDA - Het Goudse publiek kon niet om de metershoge borden heen, die midden op de Nieuwe Markt waren geplaatst ter aankondiging van de Niet-Winkeldag. Vooral de afbeelding van een dikke man met sigaar en een wijzende vinger: 'Konsumeer!' trok volop aandacht. Op de markt stond ook een bankstel, waarop geinteresseerden konden plaatsnemen om zich door leden van Milieudefensie te laten informeren over het hoe en waarom van Niet-Winkeldag. Er werden pamfletjes uitgedeeld en ook de informatie op de panelen werd goed gelezen. De stapel 'Kerstkado- vrijstellings-certifikaten' was aan het eind van de dag helemaal op. Met het certifikaat kun je mensen vrijstellen van de 'plicht' om jou een kerstkado te geven. De vraag 'Kent u de Niet-Winkeldag?' werd door ongeveer de helft van het benaderde publiek bevestigend beantwoord. Nogal wat mensen gaven aan dat de Niet-Winkeldag beter op een koopzondag zou kunnen worden gehouden. Leden van LETS-Gouda gaven desgevraagd informatie over het Goudse ruilhandelssysteem. Er waren interviews door Dagblad Rijn en Gouwe en de Goudse Courant. Gouwe stads-tv maakte opnames voor uitzending op 29 november. (Frits van der Laan, 0182-531030).

GRONINGEN - Vijf aktievoerders van Milieudefensie waren te vinden in de Heerenstraat. Twee van hen waren uitgedost als marsmannetjes, met kale groene hoofden en zwart-zilveren kleding. Een derde speelde de rol van gids. Hij verklaarde voor de belangstellende buitenaardse wezens het gedrag van de aardbewoners. Hoe zij graag papiertjes ruilen voor allerlei spullen. Het is de vraag of de marsbewoners er iets van begrepen. Ze stootten slechts een onbegrijpelijk gepiep en gefluit uit. Wel waren ze erg benieuwd naar de inhoud van de gevulde tassen van voorbijgangers, waar ze nieuwsgierig blikken in wierpen. Een marsmannetje weet immers niet hoe hij zich dient te gedragen. Minstens duizend mensen hebben de aktie gezien. Er werden 200 pamfletten uitgedeeld. De reakties van het publiek waren vrijwel steeds positief. Ongeveer de helft van de voorbijgangers had al van Niet-Winkeldag gehoord. (Meike Skolnik, 050-5730393).

HILVERSUM - Een groepje van vier mensen, waarbij zich in de loop van de dag spontaan een enthousiaste voorbijganger aansloot, deelde in het hart van Hilversum foldertjes uit over de Niet-Winkeldag. Er stonden een stoel en een tafeltje, waarboven een groot spandoek met de tekst 'GENOEG!'. Ook het met stoepkrijt op straat geschreven woord KONSUMINDER trok veel bekijks en riep allerlei vragen op over de bedoeling. Volgens mede-organisator Ronald Visser was het een gezellige dag, met overwegend positieve reakties van het publiek, waarbij het hem opviel dat meer mannen dan vrouwen de aktie sympathiek vonden. Redelijk veel mensen bleken via de radio al over de Niet- Winkeldag te hebben gehoord. De Gooi- en Eemlander kwam twee keer langs voor een interview en er werden veel foto's gemaakt. Volgend jaar komt er zeker weer een aktie. (Ronald Visser, 035-6932037).

LEEUWARDEN - Een gigantisch 'Kado tussen geld en geest' stond opgesteld op De Waag. Het opschrift luidde 'Leeuwarden Milieuwarden'. In het 'kado' was informatie verkrijgbaar over milieubewust leven, genetische manipulatie en aanverwante onderwerpen. Er naast stond een Niet-Winkeldag-affiche van twee meter hoog. Daar omheen waren enqueteurs van de Veganistenorganisatie, Milieudefensie en het Agenda-21 Platform. Honderden kinderen kregen een 'doosje geluk' van de Leeuwarder leeuw 'Minne'. Drie mensen waren permanent aan het werk om deze bijzondere doosjes te maken. Duizenden mensen hebben de aktiviteiten in Leeuwarden gezien. Dit bleek ook tijdens de straatinterviews die de regionale omroep hield. Veel mensen hadden al over de Niet-Winkeldag gelezen in de plaatselijke kranten of het gezien op het tv-journaal. De Telegraaf was present voor een verslag in de krant van maandag. (Hans Jurgens Redczus, 058-2169360).

LEIDEN - Acht aktievoerders in dierenpakken - een kikker, een rat, mestkevers en egels - waren in de Leidse binnenstad, waar ze veel aandacht trokken. Ook het huiskamertafereel in een drukke winkelstraat trok belangstelling. Veel mensen kwamen er even bij zitten voor een kopje koffie, thee of pompoensoep. Sommige mensen waren echt perplex dat zij daar niets voor hoefden te betalen en bovendien nog een doosje geluk mee mochten nemen. In het doosje zat een foldertje met onder andere adressen van milieuvriendelijke winkels in Leiden en wat wierook. De doosjes gingen als warme broodjes weg. Tijdens de aktie was ook aandacht voor het LETS-systeem in Leiden, een manier van 'Rijk worden zonder geld'. (Margje Vlasveld, 071-5232714).

MAASTRICHT - Initiatiefneemster Lisbeth Hall noemt de eerste Maastrichtse Niet-Winkeldag een groot sukses. Het was tevens de eerste aktie van de net opgerichte Milieudefensiegroep. Ook de samenwerking met Jongeren Milieu Aktief beviel wederzijds zeer goed. Vier met touwen aan elkaar verbonden, uiterst ongelukkig uitziende konsumenten, volgeplakt met reklamefolders en zeulend met zware boodschappentassen, baanden zich een weg door het centrum van de stad. Ze werden begeleid door een groepje vrolijke 'vrije' mensen, voorzien van sandwichborden met Niet-Winkeldag-posters, die pamfletjes uitdeelden. Het winkelend publiek reageerde over het algemeen zeer enthousiast; velen hadden al via Radio I of Omroep Limburg over de Niet-Winkeldag gehoord. Menigeen greep de aktie aan om zijn of haar ongenoegen te uiten over de koopzondagen. Vooraf was er al flink wat belangstelling geweest van de regionale pers. Omroep Limburg maakte opnames en interviewde voorbijgangers die zich vrijwel zonder uitzondering lovend over de aktie uitlieten. Dagblad De Limburger was present met een fotograaf, evenals redakteuren van de Universiteitskrant. Een Belgische studente van de filmakademie maakte opnames voor haar afstudeerprojekt. (Lisbeth Hall, 043-3610734).

NIJMEGEN - Zes aktivisten van Jongeren Milieu Aktief installeerden zich in winkelcentrum De Molenpoort - waar zij aanvankelijk werden weggestuurd, maar na wat praten toch getolereerd in een hoekje. Het bleek een drukbezochte hoek, waar veel mensen voorbij kwamen. In een luie stoel genoten de niet-winkelaars van hun rust en speelden een spelletje Triviant, terwijl bepakte en bezakte mensen voorbijtrokken. Toch stonden honderden winkelaars even bij de aktie stil. Zij kregen een doosje geluk mee of lieten zich de toekomst voorspellen door een waarzegster ('Alles wat je nodig hebt, komt vanzelf naar je toe'). De reakties van het publiek waren zonder uitzondering positief. De media lieten het in De Molenpoort afweten. (Jack Stoop, 024-3558974).
Ook het huiskamertafereel op de Ganzenheuvel zag er zo levensecht uit, dat menigeen zich afvroeg 'of jullie huis misschien is weggewaaid'. De vijf aktivisten van Overal en De Broeikas nodigden voorbijgangers uit voor een kopje koffie. Het bord met teksten als 'Heeft u alles wat u koopt wel nodig? Kunnen uw oude spullen echt niet langer mee? Mooi oud is niet lelijk' oogstte veel instemming. Veel mensen hadden al van de Niet-Winkeldag gehoord. (Marly Crijns, 024-3788045).
De Groenen hadden een kraam ingericht waar mensen overtollige spulletjes konden ruilen om zo sinterklaaskadootjes te kunnen weggeven zonder dat daarvoor iets nieuws geproduceerd wordt. 's Morgens vroeg kwamen er al mensen tassen vol spulletjes brengen, die later op de dag een nieuwe eigenaar kregen. Vooral oudere mensen sprak dit idee erg aan. Veel voorbijgangers legden meteen de link naar de koopzondagen. Deze aktiviteit kreeg veel aandacht in de lokale pers. (Denise Vlooswijk, 024-3448162). Kringloopwinkel Basta had een symbolische afvalhoop voor de deur neergelegd en boekhandel Assata ging dicht.

UTRECHT - Acht leden van Dwars en vijf Milieudefensie-aktivisten gaven de derde Utrechtse Niet-Winkeldag gestalte: een hoop huishoudelijke spullen, waaronder een bankstel, een oude computer en zelfs een stofzuiger, werd uitgestald nabij een uitgang van Hoog Catharijne. Via bordjes en folders werd uitleg gegeven en er waren veel - positieve - gesprekken over de bedoeling van Niet-Winkeldag, het grondstoffenverbruik en de ontwikkelingspolitiek. De boodschap luidde: we moeten af van de groei-ekonomie. In de hal van Hoog Catharijne had Milieudefensie een tentoonstelling over grondstoffen ingericht. Er werden waardecoupons uitgedeeld die recht geven om niets te hoeven kopen. Die gingen grif van de hand. De zestig doosjes met geluk waren in een mum van tijd uitgedeeld. Veel mensen bleken al van de Niet-Winkeldag te hebben gehoord en de meeste reakties waren heel erg goed. Micha Kuiper van Milieudefensie spreekt van een leuke aktie. De aktivisten voelden zich enigszins overrompeld door de grote belangstelling van zowel het publiek als van de media. (Micha Kuiper, 030-2717536).

WAGENINGEN - Maar liefst drie koren traden op in de hoofdstraat in Wageningen: het Wageningse 1-mei Koor, het Alkmaars Straatorkest en Lopend Vuurtje uit Eindhoven. Drie uur lang zongen zij liedjes over konsuminderen, wat veel aandacht trok van het publiek. Vooral het liedje 'We willen meer...' was een sukses.




    Elk jaar een keertje in de rondte.

    Elk jaar een rondje om de zon.

    Vonkje in de eeuwigheid

    op de drempel van de tijd

    niemand voelt er nattigheid...



    Elk jaar een keertje in de rondte.

    Elk jaar een rondje om de zon.

    Tot de mensen in gaan zien,

    wie weet in een eeuw of tien,

    dan geen boom zo hoog,

    dat geen boom zo hoog,

    dat groeien tot de hemel echt niet kon.



    We willen meer, meer, meer,

    meer, meer, meer,

    meer, meer, meer.

    Dus konsumeer, meer, meer, meer,

    meer, meer, meer, meer, meer.

    En produceer, ceer, ceer,

    ceer, ceer, ceer,

    zeer veel meer.

    Want we willen meer!



[menu]3. IMPRESSIE VAN DE AKTIES IN ANDERE LANDEN

AUSTRALIE - Buy Nothing Day werd gevierd met akties in Brisbane en Perth, respektievelijk georganiseerd door The Nepean Greens en The Environment Centre of Western-Australia.

BELGIE - De eerste Niet-Winkeldag in Belgie werd geintroduceerd via posters, folders en persberichten, verspreid door individuele aktivisten en groepen in Antwerpen, Gent en Berchem. Omslag gaf enkele interviews op BRT-radio en aan landelijke kranten, waaronder De Morgen en De Standaard. Verschillende milieu- en konsumentenorganisaties reageerden positief op het initiatief; het Masereelfonds riep op tot aktie. Naar verwachting zal de Niet-Winkeldag volgend jaar in Belgie echt gaan doorbreken.

CANADA - De zesde Buy Nothing Day werd ondersteund door een grote mediakampagne, opgezet door The Media Foundation in Vancouver. Via posters, pamfletten en reklamespots werd opgeroepen om de aarde een dagje rust te geven. The Media Foundation produceerde promotiespots, gericht op het Amerikaanse, Japanse en Europese publiek. Via het kwartaalblad Adbusters en via Internet kreeg Buy Nothing Day een wereldwijde uitstraling.
The Wellness Foundation (Ottawa) presenteerde hun videoserie 'The Flowering of our Human Spirit - it's healing time on planet Earth', naar aanleiding van de VN-Habitat-konferentie in Istanbul. Er worden buurtbijeenkomsten georganiseerd om de video te bespreken. Dit is een samenwerkingsverband tussen The Wellness Foundation, The World Bussiness Academy, chapter Ottawa en The Quality for Life Network.

DUITSLAND - De eerste Kauf-Nix-Tag werd georganiseerd in Freiburg door de Umwelt- und Projektwerkstatt, met steun van Greenpeace Duitsland.

FRANKRIJK - In Lyon ging de geplande No Shop Day niet door vanwege een grote Critical Mass demonstratie, gericht op de Wereldtop in Kyoto. Het Collectif pour des Rues Liberees zal op 23 december in Lyon een Niet-Winkeldag organiseren. Op 29 november was er wel een Niet-Winkeldag aktie in Dyon.

GROOT-BRITTANNIE - De vierde Britse No Shop Day werd dit jaar groots gevierd met akties in Norwich, Sheffield, Hull, Manchester, Bristol, Glasgow, London, Liverpool, Fife, Lostwithiel, Falmouth, Brighton, Yeovil, Leicester, Bradford, Oldham, Oxford, Nottingham, Worthing en Birmingham. Het aantal deelnemende groepen verdubbelde ten opzichte van 1996. De kampagne kreeg steun van Friends of the Earth, The New Economics Foundation, The Other Economic Summit, The Women's Environmental Network en The New Internationalist. Er was opvallend veel straattheater.

NIEUW-ZEELAND - Bij de tweede Buy Nothing Day in Nieuw-Zeeland sloten zich dit jaar twee nieuwe plaatsen aan. Naast Wellington en Auckland, waren er ook in Christchurch en Mosgiel allerlei aktiviteiten, varierend van het inrichten van koopvrije zones en het doorknippen van creditcards, tot het oprichten van een 'Monument voor de God van de Overbodige Techniek', straattheater, het aanbieden van stickers tegen reklamedrukwerk en het aanbieden van brieven aan reklameverspreiders, waarin konsumenten hun adresgegevens aanbieden tegen betaling van 1000 dollar. De kampagne werd gekoordineerd door de Campaign for Responsible Consumerism in Wellington. Er deden ook veel studenten mee.

NOORD-IERLAND - De eerste Ierse Buy Nothing Day werd uitgeroepen door de Foyle Green Party. Er was uitgebreide aandacht van de media, ondermeer van de BBC. Uit sympathie voor Buy Nothing Day zegde de Ierse filmmaker Bob Quinn zijn lidmaatschap op van het bestuur van de Ierse nationale TV-station RTE. Daarmee protesteerde hij tevens tegen wat hij noemt 'de waanzin van reklame, die de RTE de komende weken over kinderen zal uitstorten: ,,Veel spullen die kinderen worden aangepraat, zijn afkomstig uit kinderarbeid in de Derde Wereld...''
De Foyle Green Party bracht een speciaal gekomponeerd lied uit: 'Shopping', een postmoderne elektronische kompositie van Alison Packer. Het lied is een grondige aanklacht tegen onze door konsumptie gedreven kultuur.

NOORWEGEN - De eerste Niet-Winkeldag werd gehouden in de drie grootste Noorse steden: Oslo, Bergen en Kristiansand. Er waren ondermeer straattheater, konsumentenenquetes, kraampjes in winkelcentra en er werden standbeelden van afval gebouwd. De kampagne kreeg vorm dankzij samenwerking tussen Framtiden i vore Hender ('de toekomst in onze handen'), de Socialistische Jeugd en de internationale jongerenbeweging Changemaker.

POLEN - De Groene Federatie in het Poolse Kielce is de eerste groep die gevolg gaf aan de oproep van Grupa Krakowska Kampania 'Menu na Nastepne Tysiaclecie' (kampagne Menu voor het volgende Milennium) om de Niet-Winkeldag in Polen te introduceren. 'Dzien Bez Zakupow' werd gevierd door middel van straattheater: als gevolg van te veel winkelen, waren kopers vastgeketend geraakt aan hun winkelwagentjes. Ze smeekten de mensen om te stoppen met kopen om zich eenzelfde lot te besparen. Er werden pamfletten uitgedeeld, er waren konsumentenenquetes en er was veel muziek.

SLOVENIE - Het anarchistisch-libertaire radioprogramma Het Zwarte Gat, in de hoofdstad Ljubljana wijdde zijn uitzending van 25 november helemaal aan het thema konsuminderen. Op 29 november ging de eerste Sloveense Niet-Winkeldagkampagne van start, die naar verwachting enkele dagen zal duren. Leden van de eko-anarchistische groep Elves plakken posters en delen folders uit. Verder staat er straattheater op het programma.

Ook in de Verenigde Staten ('Buy Nothing Day' en Zweden ('Köpvagrardagen') waren in 1997 weer aktiviteiten.

[menu]4. WAAROM EEN NIET-WINKELDAG?

Eerlijk delen

De rijkdom in de wereld is ongelijk verdeeld. Een kwart van de wereldbevolking verbruikt tachtig procent van de voorraden energie en grondstoffen. De overgrote meerderheid van de mensheid moet daarom genoegen nemen met de resterende twintig procent. Dat leidt tot honger en armoede in grote delen van de wereld. We zullen de rijkdommen van de Aarde eerlijker moeten verdelen tussen alle wereldburgers en daarbij genoeg overlaten voor volgende generaties.

Milieubelangen

De Westerse leefstijl vormt een bedreiging voor het milieu op Aarde. Gelukkig komen er steeds meer milieuvriendelijker produkten en energiezuiniger apparaten. Maar de Milieubalans 1996 van het RIVM konstateerde dat huishoudens weliswaar energie besparen door isolatie en spaarlampen, maar de aanschaf van energieverslinders als wasdrogers, combi-ovens, computers en magnetrons heeft een hoge vlucht genomen. De toenemende konsumptie doet de milieuwinst weer teniet. Door verandering van hun konsumptiepatroon (niet meer, maar beter) kunnen konsumenten een belangrijke bijdrage leveren aan de noodzakelijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Konsuminderen dus.

Overheidsbeleid

Tijdens de VN-konferentie over milieu en ontwikkeling in Rio (UNCED, 1992) ondertekenden 178 landen, waaronder Nederland, de 'Agenda 21'. Die Agenda stelt in punt 8 onder andere: ,,Om duurzame ontwikkeling te bereiken en een hogere kwaliteit van het leven voor alle mensen, zouden staten niet-duurzame produktiewijzen en konsumptiepatronen moeten reduceren en elimineren''.

Invloed van de reklame

De reklame praat ons aan dat we van alles nodig hebben om ons gelukkig te voelen. Maar: geluk is gratis. Geluk heeft niets te maken met het bezit van veel spullen, een auto, of meegaan met elke nieuwste modetrend.

Genoeg is genoeg

Konsuminderen is niet hetzelfde als armoede of 'dat er niets meer mag'. Wie konsumindert is niet afhankelijk van spullen om zich goed te voelen. De Niet-Winkeldag vraagt konsumenten om na te denken over hun konsumptiepatroon en nodigt hen uit om tenminste een dag per jaar te zeggen: genoeg is genoeg!


menu | dDH