[Menu]  [dDH]

Niet-Winkeldag 1998:
Achtergrond


Waarom een Niet-Winkeldag?

De rijkdom in de wereld is ongelijk verdeeld. Een kwart van de wereldbevolking verbruikt tachtig procent van de voorraden energie en grondstoffen. De overgrote meerderheid van de mensheid moet daarom genoegen nemen met de resterende twintig procent. Dat leidt tot honger en armoede in grote delen van de wereld. We zullen de rijkdommen van de Aarde eerlijker moeten verdelen tussen alle wereldburgers. Ook in Nederland neemt het verschil tussen rijk en arm toe.

Internationale kampagne

De Internationale Niet-Winkeldag is een jaarlijks terugkerende aktiedag. En het fenomeen Niet-Winkeldag verovert langzaam maar zeker de wereld. Nadat de Canadees Ted Dave in 1992 de eerste Internationale Niet-Winkeldag (Buy Nothing Day) uitriep als een min of meer individuele aktie, werd het idee in 1993 overgenomen door groepen in de Verenigde Staten, Engeland en Ierland. In 1995 introduceerde Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling de Niet-Winkeldag in Nederland. Vorig jaar sloten ook groepen in Australie, Nieuw-Zeeland en Zweden ('Ko"p Inget Dagen') zich bij de internationale kampagne aan. Dit jaar maken Belgie en Noorwegen voor het eerst kennis met Niet-Winkeldag.

Milieubelangen

De Westerse leefstijl vormt een bedreiging voor het milieu op Aarde. Gelukkig komen er steeds meer milieuvriendelijker produkten en energiezuiniger apparaten. Maar die verbetering zou volledig teniet worden gedaan als alle wereldbewoners zouden gaan leven als Westerlingen. Door verandering van hun konsumptiepatroon (niet meer, maar beter) kunnen ook Nederlandse konsumenten een belangrijke bijdrage leveren aan de noodzakelijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Konsuminderen dus.

Overheidsbeleid

Tijdens de VN-konferentie over milieu en ontwikkeling in Rio (UNCED, 1992) ondertekenden 178 landen, waaronder Nederland, de 'Agenda 21'. Die Agenda stelt in punt 8 onder andere: ,,Om duurzame ontwikkeling te bereiken en een hogere kwaliteit van het leven voor alle mensen, zouden staten niet-duurzame produktiewijzen en konsumptiepatronen moeten reduceren en elimineren''.

Invloed van de reklame

De reklame praat ons aan dat we van alles nodig hebben om ons gelukkig te voelen. Maar: geluk is gratis. Geluk heeft niets te maken met het bezit van veel spullen, een auto, of meegaan met elke nieuwste modetrend. De Milieubalans van het RIVM konstateerde dat huishoudens weliswaar energie besparen door isolatie en spaarlampen, maar de aanschaf van energieverslinders als wasdrogers, combi-ovens, computers en magnetrons heeft een hoge vlucht genomen.

Genoeg is genoeg

Konsuminderen is niet hetzelfde als armoede of 'dat er niets meer mag'. Wie konsumindert is niet afhankelijk van spullen om zich goed te voelen. De Niet-Winkeldag vraagt konsumenten om na te denken over hun konsumptiepatroon en nodigt hen uit om tenminste een dag per jaar te zeggen: genoeg is genoeg!


menu | dDH