[Menu] [dDH]

Van Australië tot Zweden

De Buy Nothing Day-kampagne is een wereldwijde kampagne. Elk jaar doen meer landen mee. Dit jaar zijn er aktiviteiten in minstens vijftien landen.

Buy Nothing Day verovert langzaam maar zeker de wereld. Vooral in landen met een hoog konsumptieniveau - en dus met grote ekologische footprints - slaat de kampagne steeds meer aan. Logisch! Juist in deze landen kan het konsumptiepeil fors omlaag met behoud van welzijn.
Daarom is het eind november Niet-Winkeldag, Buy Nothing Day, Kauf-Nix-Tag, La Journee sans Achats, No Shop Day, Nullkoptagen, Dzien bez zakupow, Dan brez Nakupov of Köp Vagrar Dagen!

Reklame, demonstraties en theater

De Media Foundation in Canada werkt vooral met tv-spotjes om de Buy Nothing Day te promoten. Daarvoor wordt zendtijd gekocht bij kommerciële televisiestations. Hier zijn ook parodieën op bekende reklames, 'spoof-ads', populair. Welzijnsorganisaties beleggen buurtdiskussiebijeenkomsten. In de Verenigde Staten worden elk jaar grote demonstraties gehouden bij koopcentra, waaraan per plaats honderden mensen deelnemen.
In Groot-Brittannië wordt vooral veel werk gemaakt van straattheater: marsmannetjes die een rondleiding krijgen, een filmploeg die opnames maakt voor een reklamespot om flesjes Geluk te verkopen. In Slovenië besteedde een lokaal radiostation veel aandacht aan konsuminderen tijdens Dan brez Nakupov. In Krakow (Polen) waren op Dzien Bez Zakupow kopers vastgeketend geraakt aan hun winkelwagentjes. Ze smeekten de omstanders om te stoppen met kopen om zich eenzelfde lot te besparen.

Doorgeknipte credit-cards

In België werd de Niet-Winkeldag vorig jaar vooral op universiteiten en in de media geïntroduceerd. Veel groepen reageerden en dit jaar koördineert het Netwerk Vlaanderen de Belgische kampagne. In Duitsland bepaalde Greenpeace zich vorig jaar tot het verzamelen en verspreiden van achtergrondinformatie over het waarom van een Kauf-Nix-Tag.
In Nieuw-Zeeland konden konsumenten hun credit-cards laten doorknippen en werd er een Monument voor de God van de Overbodige Techniek opgericht. In Noord-Ierland werd een speciaal lied 'Shopping' gekomponeerd.
Noorwegen koos vooral voor straat-enquˆtes en infokramen in winkelcentra. De initiatiefnemers in de verschillende landen houden elkaar via email en Internet op de hoogte van hun aktiviteiten. Er vindt ook een levendige uitwisseling van ideeën plaats.


Steun de kampagne rond de Niet-Winkeldag!
Giro 753665 van Omslag in Sint-Michielsgestel.


menu | dDH