[Menu]  [dDH]

Niet-Winkeldag 1998:
Run op Konsuminderkrant
Oproep: 'Breng kranten terug naar de bibliotheek'


P E R S B E R I C H T

Sint-Michielsgestel, 18 november 1998 - Er is een ware run ontstaan op de Konsuminderkrant. De gratis krant, boordevol tips en verhalen over een leuker leven met minder spullen, die sinds afgelopen dinsdag in alle openbare bibliotheken verkrijgbaar is, blijkt de deur uit te vliegen. De telefoon bij Omslag, werkplaats voor duurzame ontwikkeling in Sint-Michielsgestel - uitgever van de Konsuminderkrant - staat de hele dag roodgloeiend. Niet alleen bibliotheken bellen om hun voorraad aan te vullen. Ook veel partikulieren proberen rechtstreeks bij Omslag nog een exemplaar van de krant te bemachtigen.

Overrompelt

,,Het is ongelofelijk. We hadden wel verwacht dat er veel belangstelling zou zijn voor de Konsuminderkrant. Konsuminderen is een nieuwe trend aan het worden. Maar deze reaktie overrompelt ons toch wel. Mensen die de al krant hebben gelezen, bellen ons om er tien of twintig bij te bestellen voor vrienden en kennissen, of om op hun werk uit te delen. Maar er bellen ook allerlei organisaties, die de krant in hun eigen achterban willen verspreiden: wereldwinkels, milieugroepen of kerken. We zijn de hele dag bezig om bestellingen te noteren, maar nu is de krant ook bij ons schoon op'', aldus Omslag- medewerkster Marta Resink.
Een grove webversie van de Konsuminderkrant staat nu op deze website.

Kranten terug naar de bibliotheek

De bibliotheken wordt aangeraden om de laatste exemplaren van de Konsuminderkrant niet meer mee te geven aan klanten, maar om die in de leeszaal ter inzage te leggen. Bezoekers kunnen de artikelen die hen het meest aanspreken dan kopieren. En Omslag doet een oproep aan iedereen die de krant al uit heeft, om die weer terug te brengen naar de bibliotheek.

Niet-Winkeldag

Omslag heeft de Konsuminderkrant uitgebracht in het kader van de Internationale Niet-Winkeldag kampagne. In Nederland wordt de Niet-Winkeldag dit jaar voor de vierde keer gevierd, op zaterdag 28 november. Er komen dan opvallende straat-aktiviteiten in minstens twintig gemeenten. De Niet-Winkeldag kampagne vraagt aandacht voor de gevolgen van de Westerse overkonsumptie voor mens en milieu wereldwijd. Internationaal strekt de Buy Nothing Day-kampagne zich inmiddels uit over vijftien landen.

Eerlijker delen

Twintig procent van de wereldbevolking (waaronder Nederland) neemt 86% van de wereld-konsumptie voor zijn rekening. Dat leidt niet alleen tot schrijnende tekorten en armoede in grote delen van de wereld. Overkonsumptie doet ook een onevenredige aanslag op de steeds schaarser wordende voorraden energie en grondstoffen en draagt bij aan een verhoging van de CO2-uitstoot.

Ook in Nederland stijgt de CO2-uitstoot jaar na jaar, terwijl die eigenlijk fors zou moeten dalen. Vorig jaar nam de CO2-uitstoot bijvoorbeeld met twee procent toe. Belangrijke oorzaak: de toegenomen konsumptie. Er komen weliswaar steeds meer milieuvriendelijke en energiezuinige produkten op de markt, maar daar worden er ook steeds meer van gekocht. Daardoor wordt de te behalen milieuwinst volledig teniet gedaan.

Nieuwe trend

Een groeiend aantal konsumenten blijkt genoeg te hebben van de huidige konsumptie-kultuur, waarin ze voortdurend worden opzweept tot aanschaf van meer, betere, snellere en nieuwe produkten.
Een nieuwe trend begint zich af te tekenen: meer tijd en aandacht besteden aan de kwaliteit van het leven, wat minder hard werken en kiezen voor minder, maar wel schone, eerlijke en duurzame produkten. Bij deze nieuwe trend passen ook nieuwe termen. De woordenlijst van de moderne konsument bevat naast 'downshiften' en 'quality-time' voortaan ook 'konsuminderen'!

Minister Pronk kan een levendige maatschappelijke diskussie over 'een soberder leefstijl' tegemoet zien.








Meer informatie bij:





Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling


Postbus 163, 5270 AD  Sint-Michielsgestel


Telefoon: 073-5941622 of 030-2730100


Email: [email protected] (algemeen)


       [email protected] (Niet-Winkeldag-kampagne)



menu | dDH