[Menu]  [dDH]

Niet-Winkeldag 1998:
Record-aantal initiatieven op Internationale Niet-Winkeldag


P E R S B E R I C H T

Sint-Michielsgestel, 24 november 1998 - De aktieve aandacht voor de internationale Niet-Winkeldag is dit jaar opnieuw fors gestegen. Op zaterdag 28 november zullen er vrolijke en opvallende straat-akties worden gehouden in minstens 21 Nederlandse gemeenten. Doel van de Niet-Winkeldag is om de aandacht te vestigen op de Westerse over- konsumptie en de konsekwenties daarvan voor mens en milieu wereldwijd.
Aan de Internationale Buy Nothing Day kampagne doen dit jaar vijftien landen mee - ook dat is een nieuw record.
De groeiende belangstelling voor Konsuminderen bleek ook al afgelopen week. Er ontstond een ware run op de Konsuminderkrant, die bij alle openbare bibliotheken verkrijgbaar is (was).

Vierde Nederlandse Niet-Winkeldag

Zaterdag 28 november is het voor de zevende keer Internationale Niet-Winkeldag. In Nederland wordt de Niet-Winkeldag dit jaar voor de vierde keer gehouden. Buy Nothing Day/Niet-Winkeldag is een dag van vrolijk en kritisch protest tegen de Westerse overkonsumptie, de ongelijke verdeling van welzijn en welvaart wereldwijd en de invloed van reklame op ons dagelijks leven.

In Nederland neemt de aktieve belangstelling voor de Niet-Winkeldag ieder jaar toe. In ons land speelt de Niet-Winkeldag zich vooral op straat af, tussen het winkelend publiek. De aktievormen zijn heel divers en varieren van straattheater en het inrichten van koopvrije zones, tot het uitdelen van kado-vrijstellings-certifikaten. In Amsterdam, Delft, Den Bosch en Gouda worden speciale kramen ingericht, waar ooit-gekregen-maar-nooit-gebruikte kadootjes kunnen worden ingeleverd of omgeruild.

Tot nu toe zijn er initiatieven gemeld uit: Amersfoort, Amsterdam, Arnhem, Assen, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Bosch, Den Haag, Deventer, Geldrop, Gouda, Groningen, Hellevoetsluis, Hilversum, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Oegstgeest, Rotterdam, Veldhoven en Zwolle. In enkele steden vinden tegelijkertijd meerdere aktiviteiten plaats op verschillende plekken (oa. Amsterdam, Nijmegen, Hilversum en Leeuwarden).

Konsuminderkrant

In het kader van de Nederlandse Niet-Winkeldagkampagne verscheen vorige week de eerste Konsuminderkrant. Deze gratis krant, uitgegeven door Omslag, werkplaats voor duurzame ontwikkeling, bevat naast veel nieuws, achtergrondinformatie, analyses en verhalen over de Westerse overkonsumptie, vooral veel praktische tips voor een minder materialistisch ingestelde leefwijze. Minister Herfkens schreef een column voor de krant. De krant telt twaalf pagina's. De Konsuminderkrant is verkrijgbaar in alle Nederlandse bibliotheken. De belangstelling voor de Konsuminderkrant is overweldigend. Tientallen bibliotheken waren binnen een paar dagen door hun hele voorraad heen en ook bij Omslag is de hele voorraad op. Om toch in de informatie-behoefte te kunnen voorzien is de tekst van de Konsuminderkrant op Internet gezet, zie het menu.

Wereldwijde kampagne

Ook internationaal heeft de Buy Nothing Day zich opnieuw uitgebreid. Dit jaar zijn er aktiviteiten in minstens vijftien landen (vorig jaar 13). Dit jaar doen mee: Australie, Belgie, Canada, Duitsland, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannie, Nederland, Nieuw- Zeeland, Noord-Ierland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, de Verenigde Staten en Zweden.

De Nederlandse Niet-Winkeldag-kampagne wordt gekoordineerd door Omslag, werkplaats voor duurzame ontwikkeling, in Sint-Michielsgestel. Omslag introduceerde de Niet-Winkeldag in 1995 in Nederland. De Nederlandse kampagne wordt dit jaar financieel gesteund door NCDO/ Duurzame Wereld.







---------------------------------------------------------------------- 


Noten voor de pers: 





* Voor interviews met initiatiefnemers en aktivisten: bel Omslag 


  (Dick Verheul of Marta Resink): 073-5941622 of 030-2730100. 


  Ook voor lokale kontaktpersonen. 


Email:  (algemeen) 


        (Niet-Winkeldag-kampagne) 





* Vrijwel alle akties zijn zeer fotogeniek. 


  Logo's en cartoons zijn beschikbaar bij Omslag. 





* Op de speciale Niet-Winkeldag-website (koopniets.nl) is 


  uitvoerige achtergrond-informatie over de Internationale Buy 


  Nothing Day-kampagne te vinden, met nieuws en kontaktpersonen in 


  binnen- en buitenland. 


  Op de site staat ook de integrale tekst van de Konsuminderkrant. 





* Er zijn (Canadese) promotievideo's (a 30 sekonden) beschikbaar, 


  geschikt voor uitzending op tv. 






WAAROM EEN NIET-WINKELDAG?

Ongelijke verdeling

De aarde biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht (Mahatma Gandhi). De rijkdom in de wereld is ongelijk verdeeld. Twintig procent van de wereldbevolking neemt 86% van de wereld-konsumptie voor zijn rekening. De overgrote meerderheid van de mensen op deze aardbol moet daarom genoegen nemen met de resterende veertien procent. Dat leidt tot honger en armoede in grote delen van de wereld en tot schending van mensenrechten.

Aantasting van het milieu

De Westerse leefstijl vormt een bedreiging voor het milieu op aarde. Weliswaar komen er steeds meer milieuvriendelijke produkten en energiezuiniger apparaten, maar die verbetering zou volledig teniet worden gedaan als iedere wereldbewoner zou gaan leven als een Westerling. De luxe waarin de meeste mensen in het Westen leven is alleen mogelijk doordat anderen veel te weinig hebben. De CO2 uitstoot vertoont al jarenlang een stijging, terwijl die eigenlijk fors had moeten dalen. Oorzaak: de toegenomen konsumptie.

Invloed van de reklame

De reklame praat ons aan dat we van alles nodig hebben om ons gelukkig te voelen of om 'erbij te horen'. Maar geluk heeft meestal niets te maken met het bezit van spullen, een auto of meegaan met elke modetrend. Produkten dienen vaak als symbolen om iets immaterieels uit te drukken: aandacht, gezag, status of identiteit. Of ze dienen ter kompensatie van een gevoel van ontevredenheid of frustratie over iets anders.
Hebben we echt zoveel, en steeds meer spullen nodig? Of zijn onze werkelijke behoeften van een heel andere orde?

Buy Nothing Day

De Canadees Ted Dave zette een nieuwe trend in, toen hij in 1992 de eerste Buy Nothing Day uitriep. ,,Als de klant koning is, dan kan ik als koning besluiten om 'nee' te zeggen', zo redeneerde hij. Sindsdien verovert Buy Nothing Day de wereld.
In 1995 introduceerde Omslag de Niet-Winkeldag in Nederland. Op 28 november 1998 is het woord aan Koning Klant: Genoeg is genoeg!


menu | dDH