[dDH] [Menu]    Niet-Winkeldag Home Page
KONSUMINDERKRANT 1999

Verantwoord konsumeren

Bedrijven kiezen vaker voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar wat is dat eigenlijk? Wat zijn de kriteria en welke bedrijven voldoen daaraan? De Alternatieve Konsumentenbond (AKB) en het Belgische Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikers Organisaties (OIVO) hebben een onderzoek gedaan naar negentien produktgroepen en hun fabrikanten. De uitkomsten zijn gebundeld in de onlangs verschenen koopgids Eerlijk en groen boodschappen doen.

In het onderzoek is voornamelijk gekozen voor alledaagse levensmiddelen en gebruiksartikelen, zoals melk, suiker, chokolade, tabak, shampoo en spijkerbroeken. Het zal niemand verbazen dat in alle produktgroepen de alternatieve merken, met Eko- en Max Havelaarkeurmerk, het beste scoren.

Eerlijk en groen boodschappen doen. AKB en OIVO, Amsterdam 1999. 193 pag. ISBN 90-801791-9-1. Prijs f 28,-. Te bestellen bij de AKB, Postbus 61236, 1005 HE Amsterdam. Tel. 020-6863338.


menu | dDH