[dDH] [Menu]    Niet-Winkeldag Home Page
KONSUMINDERKRANT 1999

Wat niet te koop is

Vrouw beladen met plastic winkeltassen Koning Klant zegt 'nee' op 27 november. Want wat heb je aan het vergaren van een paleis vol spullen, als je daardoor niet meer toekomt aan het genieten van je leven? Echte levensgenieters gaan konsuminderen!

Duizenden mensen, verspreid over de hele wereld, doen mee. Vooral in ekonomisch rijke landen, zoals de Verenigde Staten, Canada, Nieuw-Zeeland en steeds meer Europese landen, wordt Niet-Winkeldag gevierd. Zie het als een feestdag van mensen die zich bevrijd hebben uit het keurslijf van het konsumentisme en uit de wurggreep van de 'rat-race', waarin het leven slechts om meer, sneller, groter en nieuwer lijkt te draaien. Weg met het juk van een veel te hoge hypotheek, waardoor je veel te hard en veel te veel moet blijven werken om je schulden af te betalen! Weg met die stress, waardoor je nauwelijks nog een gezinsleven overhoudt en niet meer toekomt aan een goed boek, filosofische gesprekken met goede vrienden, een potje schaken of zomaar een paar dagen niks doen, ontspannen, onthaasten...

Juist die leuke, sociale en gezellige dingen die kleur geven aan het leven, zijn niet te koop! Ze zijn gratis, en voor iedereen bereikbaar. Het is gewoon een kwestie van kiezen.

De Niet-Winkeldag ondersteunt de omslag van meer naar beter. Niet steeds maar nieuwe en snellere spullen blijven kopen en oude, vaak nog goeie, spullen weggooien. Maar duurzame produkten aanschaffen, die gerepareerd kunnen worden. Genieten van wat je hebt, in plaats van te treuren om wat je nog niet hebt. In plaats van 'ik heb er keihard voor gewerkt, dus ik heb recht op leuke dingen', kun je er ook voor kiezen wat korter te gaan werken. Zo ontstaat er ruimte voor andere leuke dingen, die geen geld kosten, maar tijd. En tijd kun je zelf maken!

De Niet-Winkeldagkampagne is vrolijk en optimistisch, maar de ondertoon is serieus. Want de overkonsumptie in het rijke deel van de wereld gaat niet alleen ten koste van ons eigen welzijn, maar ook ten koste van het milieu en van een eerlijker verdeling op wereldschaal. Maar dat betekent niet dat konsuminderaars steeds lopen te piekeren over wereldproblemen. Want konsuminderen is vooral leuk. Als je er eenmaal mee begint, gaat het na verloop van tijd vanzelf. En naarmate meer mensen zich een ander, duurzamer, konsumptiepatroon eigen maken, zullen de gevolgen daarvan op wereldschaal niet uitblijven. Mensen en landen die bij de huidige scheve verdeling voortdurend aan het kortste eind trekken, krijgen eindelijk de kans om eerlijk te delen in alles wat de aarde ons te bieden heeft. Bij konsuminderen vaart iedereen wel!

De Canadese reklamemaker Ted Dave riep in 1992 de eerste Buy Nothing Day uit, als een min of meer persoonlijk initiatief. Sindsdien is zijn oproep voor een jaarlijkse protestdag tegen de konsumptiekultuur overgenomen in tal van landen over de hele wereld. Dit jaar wordt Buy Nothing Day in ieder geval gevierd in Australië, België, Canada, Duitsland, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Hongarije, Letland, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noord- Ierland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Slovenië, Tsjechië en vele staten in de VS. Overal werken ook de media volop mee om het maatschappelijk draagvlak te vergroten voor een leuker leven met minder spullen. Aan u de keus om ook mee te doen!


menu | dDH