[dDH] [Menu]  Internationale Niet-Winkeldag 2000

PERSBERICHT - 15 november 2000

Consuminderkrant 2000:

'Ruimte maken voor leuke dingen'


,,Genieten van wat je hebt, in plaats van treuren om wat je niet hebt.'' Dat is de strekking van de nieuwe Consuminderkrant, die vandaag, woensdag, in Eindhoven is gepresenteerd.

,,Consuminderen geeft ruimte voor andere leuke dingen, die geen geld kosten, maar tijd. En tijd kun je zelf maken''.

De Consuminderkrant verschijnt ter gelegenheid van de jaarlijkse Internationale Niet-Winkeldag, die volgende week zaterdag, 25 november plaatsvindt.

'Alles mag' melden de makers op de voorpagina. Daarmee reageren ze bij voorbaat op de gedachte 'dat je tegenwoordig ook al niet meer mag winkelen vanwege het milieu'. De krant biedt slechts ,,suggesties voor iedereen die zelf gewoon prettig wil leven en dat anderen ook gunt''.

Elf organisaties geven in de Consuminderkrant hun visie op het thema van de Niet-Winkeldag: 'Genoeg is genoeg!' Bijdragen in de krant komen van de Stichting Zuinigheid met Stijl, het tijdschrift Genoeg, Milieudefensie, Stichting WereldDelen, Jongeren Milieu Aktief, Emmaus, de Alternatieve Konsumentenbond, Kerk en Milieu, LETSLAND, Strohalm en Omslag Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, die de krant ook samenstelde.

De Consuminderkrant (oplage 20.000) is verkrijgbaar in de openbare bibliotheken in heel Nederland. Ook tijdens de vele straatacties op de Internationale Niet-Winkeldag (25 november) is de krant beschikbaar voor belangstellenden. De krant staat ook geheel op deze website.

De Niet-Winkeldag is een jaarlijkse protestdag tegen de westerse consumptiecultuur en staat in het teken van 'consuminderen voor een schoner milieu en een eerlijker verdeling van de rijkdommen die de aarde biedt'. Als alle wereldbewoners dezelfde leefstijl zouden hebben als westerlingen, dan zouden er drie aardbollen nodig zijn om de benodigde grondstoffen en energie te leveren. Het klimaatprobleem, waarover momenteel de COP6-konferentie in Den Haag plaatsvindt, wordt vooral veroorzaakt door de rijke landen.

De internationale Niet-Winkeldag ('Buy Nothing Day') wordt gevierd in tientallen landen. De dag krijgt vorm door akties van plaatselijke groepen, zoals straattheater, een ruilkraam voor ooit-gekregen-maar-nooit-gebruikte Sinterklaaskadootjes, of het bieden van alternatieven voor fun-shoppen.

De Buy Nothing Day vindt zijn oorsprong in 1992 in Canada. Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, introduceerde de Niet-Winkeldag in 1995 in Nederland.


Noot voor de pers: Nadere informatie via 040-2910295 (Marta Resink of Dick Verheul) Of kijk op www.koopniets.nl

 

menu | top | dDH