Menu KOOP NIETS!    Internationale Niet-Winkeldag

Sambaband en gratis eten

Amsterdam, 27 november 2004 - Gratis eten uitdelen, een weggeefbakfiets, een sambaband en een dichter maakten van de Niet-Winkeldagactie in Amsterdam 'een steengoede actie'. Een verslag van de actievoerders.

Food Not Bombs, de actiegroep die bij winkels overtollig eten ophaalt en de daarvan bereide maaltijden gratis uitdeelt, had lekkere dingen gemaakt. Er was komkommersoep, roerbakgroentenmix, lekkere fruitsalade en gewone salede met lekkere dressing en pittige warme bananenmoes.

Mensen vonden het lekker, waren geïnteresseerd, vroegen waarvoor het was en vonden het een goede actie en we hebben veel kunnen uitdelen. Natuurlijk waren er ook koopverslaafde mensen die ons maar in de weg vonden staan. De weggeefbakfiets ging helaas wat minder.

We hebben eerst bij de hoofdingang van de Bijenkorf gestaan, daar kwam de sambaband naar toe en daarna zijn we met z'n allen in optocht door de Kalverstraat gelopen, al eten uitdelend, onder het motto 'shop until you drop'. Dit was het thema van de sambaband die als koopzombies en koopverslaafden de mensen op hun koopgedrag wilden aanspreken.

De mensen reageerden enthousiast op de muziek, totdat ze het thema zagen. Toen betrokken enkele gezichten wel, alsof ze betrapt werden en geconfonteerd met hun eigen geconsumeer.

Bij een kraakpandje aan de Heiligerweg gestopt en daar verder eten uitgedeeld en veel positieve reacties gekregen. Bij de Heiligerweg hadden de krakers ook nog een dichter die uit het raam gedichten proclameerde. Dit pandje is gelegen aan een zijstraat van de Kalverstraat, dus erg vol met druk winkelend publiek en de bewoners proberen daar toch een beetje het consumeergebied en de volle dure winkels te tonen dat er ook andere dingen gedaan kunnen worden.

Het bewust vele dagen in de week doorbreken van de automatische koop-statusquo en de rust en orde de men daar wil hebben om mensen alleen aan het kopen te krijgen (dit tot frust van de zogenaamde sterke arm der wet, die een paar keer creatieve uitingen de kop in wilden en hebben gedrukt.)

Na afloop was iedereen tevreden: goede respons en voor herhaling vatbaar. Mensen vonden deze actie naar het koopgekke publiek toe een betere invulling van de dag dan om naar het NSF te gaan, dat op een steenworp afstand werd gehouden.

Menu | Omhoog KOOP NIETS!    Internationale Niet-Winkeldag